18/5/07

Transport de qualitat al "Camp de Tarragona"

Fer qualsevol desplaçament a Valls o des de Valls està convertint-se darrerament en una despesa insostenible de temps. L'augment del nombre de vehicles, i els darrers canvis en la circulació, tenen la seva traducció en grans cues tant a les entrades de la ciutat com en el seu interior.

Davant el col·lapse circulatori a que ens aboca una mobilitat basada només en el vehicle privat, des d’ICV-EUiA reclamem un esforç decidit per potenciar el transport públic.

El Camp de Tarragona, del que Valls n'es part, pateix de l'inexistència d'una planificació del transport públic, fet que ens ha portat indefectiblement cap a un model de transport basat exclusivament en el transport privat que potencia carreteres i vehicles i que carrega sobre el ciutadà tot el pes econòmic dels seus desplaçaments.

Al Camp de Tarragona, del total de desplaçaments i d’acord amb la darrera enquesta de mobilitat obligada, només un 8 % es realitzen en transport públic, una xifra molt per sota de la majoria de les àrees metropolitanes europees.

El progressiu desplaçament de població cap a les poblacions petites i mitjanes del Camp, amb un transport públic clarament insuficient, no farà sinó empitjorar aquesta situació. Per aquest motiu, els nostres programes per a les eleccions municipals incorporen les següents propostes que tenen com a objectiu incrementar i millorar l’oferta del transport públic:

- Servei d’autobusos, amb freqüències no superiors a 20 minuts en els eixos bàsics Tarragona-Reus-Valls i de 60 minuts en la resta de connexions i amb flotes de vehicles moderns, ben conservats i de característiques adequades al servei que han d'oferir.

- Ferrocarril, establint d’un servei de rodalies del Camp de Tarragona Valls – Reus – Tarragona – Cambrils – El Vendrell, eliminant el canvi de sentit a Picamoixons (previst al Pla d'infraestructures de transports de Catalunya PITC) i la reobertura de la línia Reus-Valls.

- Tramcamp, tren de rodalies en trajectes interurbans que té les característiques de tramvia en àrea urbana.

Per facilitar actualment l’ús del transport públic ens cal la senyalització adequada i normalitzada dels itineraris, horaris i punts de parada, així com l'integració tarifària, es a dir un sol bitllet vàlid per a tots els sistemes de transport, els vehicles adequats, de pis baix i aptes per a persones amb mobilitat reduïda a totes les línies, prioritzar el transport públic a les poblacions establint punts de parada cèntrics i de bona accessibilitat, itineraris urbans adequats també per als transports interurbans de proximitat amb parades i carril bus en els itineraris amb alta congestió.

Cal, en darrer terme, potenciar i convertir el Consorci del Transport del Camp de Tarragona en l’autoritat metropolitana del transport, amb capacitat de decisió sobre les inversions en matèria de transport públic i de desenvolupament de les directrius nacionals de mobilitat al Camp.

És de vital importància que, des de Valls i el Camp de Tarragona, ens dotem d'un transport públic a preu assequible que doni un bon i ampli servei per poguer desenvolupar tota l'oferta d'oci, cultura, estudis,...

Des d'ICV EUiA volem fer una aposta clara per la intermodalitat, potenciant els intercanviadors tren/bus i bus/bus, facilitant el trànsit i adequant els horaris per minimitzar els temps d’espera, instaurant espais d’estacionament ben condicionats i vigilats a les proximitats dels punts d’accés al transport públic, situant la futura estació del corredor del Mediterrani (en construcció) a les proximitats de la intersecció amb el ferrocarril convencional, permetent la connexió tren d’altes prestacions/tren convencional i millorar el transport regional cap a l’àrea de Barcelona i cap a les Terres de l’Ebre, tant en freqüències com en serveis.

La nostra aposta és el transport públic de proximitat, el que fem servir cada dia: els busos urbans i interburbans, el tren de rodalies, i ben aviat el tramcamp. Des del nostre compromís de contribuir al desenvolupament de ciutats i pobles amb qualitat de vida i sostenibles, desenvoluparem, des dels governs municipals, sistemes de transport públic àgils, eficients i de qualitat.


_____________________________________________
Joaquim Subirats Vidal
cap de llista a Valls de la Coalició ICV-EUiA
_____________________________________________

Aturem l'autovia: pensem el "Camp de Tarragona"

Tot i que la coalició ICV-EUiA no ha estat present en els darrers governs municipals a l'ajuntament de Valls, sempre hem mantingut la preocupació pel territori i hem fet el que ha estat al nostre abast -al Congrés i al Senat espanyols-, per tal de d’aturar l’autovia. Aquesta va ser projectada per l’anterior govern del PP i trenca tant el territori com les expectatives de creixement de tota la comarca de l'Alt Camp.

En clau mediambiental, ICV-EUiA de Valls considerem que no hem de permetre cap agressió més a la conca del riu Francolí. Les conques fluvials, grans o petites, acullen una gran biodiversitat i ens cal preservar-les per aportar aquest llegat a les generacions futures, que aprendran a respectar-les si aconseguim fer-los veure aquesta necessitat a través de les nostres accions.

Nosaltres considerem que no tenim dret a fer malbé el paissatge que actualment conserva la pagesia de Valls, hereva de totes les generacions anteriors que han viscut del camp i l'horta.

En clau de desenvolupament sostenible, cal que no condicionem el futur del transport públic a l'àrea del Camp de Tarragona traçant infraestructures que, en la seva concepció, parteixen d'una lògica molt allunyada del veritable concepte de servei públic. I més si tenim en compte que, ben aviat, començarem a traçar el pla estratègic del Camp de Tarragona, un pla que ha de servir per optimitzar els desplaçaments a l'àrea del Camp.

Un error de la magnitud de l'autovia de segur limitarà el nostre creixement, excloent-nos del Camp de Tarragona i convertint-nos en una petita illa envoltada de nusos de comunicació que ens travessen per passar de llarg.

Hem de decidir entre créixer i desaparèixer. Entre facilitar els desplaçaments per tal que botigues i comerços de Valls puguin gaudir d'un públic més ampli, provinent de la resta de pobles de l'Alt Camp i dels pobles i ciutats del Tarragonès, del Baix Camp i de la Conca, o impossibilitar aquest desplaçament en transport públic deixant morir, poc a poc, el nostre teixit comercial i industrial.

En clau cultural veiem com també ens és útil disposar d'una bona xarxa de transport i comunicacions per tal de treure el màxim partit a una veritable cultura en xarxa, que contribueixi al coneixement del territori i que interrelacioni regularment persones, amb coneixements i inquietuds diverses, pertanyents a totes les ciutats i pobles de les comarques del nostre Camp.

Pensem per un moment cóm podria ser el Camp amb una bona xarxa de transport amb tarifa integrada, és a dir, que pel mateix que costa anar de l'estació d'autobusos de Valls a la de Tarragona poguéssim anar de Clols, o del Polígon, o de Santa Magdalena, o de Santa Úrsula... a la plaça del Mercadal a Reus, a les Gavarres de Tarragona o a les muralles de Montblanc, a les portes del Joan XXIII o a les de Sant Joan o el Pere Mata.

Aturem la variant i pensem bé què fem i cap a on volem anar.

Si no tenim una bona xarxa de transport podem quedar definitivament despenjats, per haver comés una errada d'estratègia a l'àrea que actualment mostra el grau més alt de dinamisme de tot Catalunya, en no haver sabut atreure i fixar en ella un potent teixit industrial, una potent indústria cultural, un potent sector de serveis... que afavoreixin la creació de treball i de riquesa.

La postura d’ICV-EUiA és prou coneguda i també es prou conegut que, sense estar presents a l'Ajuntament, hem fet per aturar el projecte. Tan sols ens cal una petita empenta per poder defensar la moratòria en la construcció i el posterior canvi de traçat de l'autovia. Empenta que, fent pinya, ens pot donar la societat vallenca.


_____________________________________________
Joaquim Subirats Vidal
cap de llista a Valls de la Coalició ICV-EUiA
_____________________________________________